Opus3 ziet het als missie om cultuureducatie duurzaam te verankeren in het basisonderwijs. Wij vinden kunst en cultuur namelijk een prachtig middel waarmee kinderen kunnen ontdekken wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen. Hen leren hoe ze zich op verschillende manieren kunnen uiten, hoe ze met elkaar omgaan en elkaar leren kennen. Hoe ze de wereld kunnen ontdekken, nieuwsgierig kunnen blijven en hun creativiteit kunnen ontwikkelen. Burgerschap XL! We zien cultuureducatie dus niet alleen als los vak maar zoeken ook de verbinding!
Naast het verzorgen van trainingen voor teams om de deskundigheid op de werkvloer te verhogen, heeft Opus3 vakdocenten in huis op alle gebieden van cultuureducatie.
Met dit aanbod krijg je als school een leerlijn van groep 1 t/m groep 8 op het gebied van muziek, dans en theater. De onderbouw richt zich op het kennismaken van de basisbeginselen van deze 3 disciplines. De middenbouw gaat dieper in op elke discipline. Bij de bovenbouw staat het samenspelen en samen creëren binnen elke discipline centraal.
Om de doorgaande lijn in de school goed neer te zetten is een minimum van 3 periodes nodig.
Wil je meer muziek in de klas? Dan zit je met dit pakket goed! De onderbouw richt zich op het kennismaken met muziek. Tijdens de lessen staan zingen, bewegen, luisteren, spelen en componeren centraal. De middenbouw richt zich op het beleven en ervaren van een muziekinstrument. Gedurende een aantal weken maken de leerlingen kennis met de basisbeginselen van het instrument. De bovenbouw richt zich op samenspel door samen te zingen en samen te spelen in een band.
Wil je meer dans in de klas? Dan zit je met dit pakket goed! Vanuit een verhaal of een thema worden de kinderen uitgedaagd om te bewegen, dit wordt door de muziek extra ondersteund. De kinderen leren de mogelijkheden van hun lichaam kennen, ervaren dat hun eigen bewegingen goed en mooi zijn en worden vrijer in het bewegen. Het plezier in bewegen staat bij deze vorm van dansen voorop! Dansen vanuit de beleving!
Wil je meer theater in de klas? Dan zit je met dit pakket goed! Tijdens de lessen komen de kinderen in aanraking met de verschillende facetten van theater. De kinderen ontdekken de mogelijkheden om hun lichaam te gebruiken in het verbeelden van de (theatrale) werkelijkheid. Zo leren ze van en over zichzelf, de ander en hun omgeving.
Ben je de Pinterest werkjes zat en wil je de creativiteit uit de leerlingen zelf laten komen? Kies dan voor meer beeldende vorming in de klas. Met dit aanbod komt er een beeldend docent in de klas om met de kinderen aan de slag te gaan.
Lesduur groep 1/2: 45 min.
Lesduur groep 3 t/m 8: 60 min – 90 min.
In dit project gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen stopmotion filmpje! De leerlingen bedenken een verhaal en werken dit uit in een storyboard. Ze bedenken wat ze hiervoor nodig hebben en gaan beeldend aan de slag om dit te realiseren. Daarna gaan de leerlingen hun verhaal verfilmen. Maar een film zonder muziek is natuurlijk geen echte film! De leerlingen componeren hun eigen filmmuziek aan de hand van een app. De muziek en het beeld worden gecombineerd en in de laatste les worden alle resultaten aan elkaar gepresenteerd.
Digitale geletterdheid, taal, beeldende vorming, filmeducatie en muziek komen in dit project allemaal aan de orde. Voeg een mooi wereld oriënterend thema toe en je werkt ook nog aan WO of burgerschap! Er komt 6 weken lang, een uur per week een vakleerkracht in de klas om met de klas aan de slag te gaan
Doelgroep: Bovenbouw van de basisschool
Maak met je klas een eigen nummer! Onder begeleiding van een vakdocent gaat de groep aan de slag om een eigen nummer te schrijven! De klas kiest een thema, brainstormt over wat daarbij hoort, krijgt informatie over hoe je een nummer opbouwt en gaat vervolgens aan de slag om een eigen tekst te schrijven. Als de tekst klaar is, wordt het nummer ingestudeerd en opgenomen als aandenken.
Doelgroep: Bovenbouw van de basisschool
Help! Je hebt groep 8 en er moet weer een eindmusical op poten gezet worden. Geen paniek! Krijg ondersteuning van een echte theaterdocent en/of muziekdocent bij het instuderen van de gekozen musical. De vakdocent komt een aantal keren langs om te helpen bij het instudeerproces en geeft tips en tricks om mee aan de slag te gaan.
Maar…… wat ook kan is dat de vakdocent samen met de klas een eigen slotvoorstelling maakt. Wat is nou een persoonlijker afscheid voor groep 8 dan een eigen gemaakte voorstelling met eigen aangedragen thema’s? De vakdocent komt een aantal weken langs en bedenkt met de groep waar de voorstelling over moet gaan en studeert de voorstelling vervolgens in met de groep.
Maak met de hele school een eigen voorstelling! Dat kan m.b.v. onze theater- en muziekdocenten. Samen met de leerlingen wordt bedacht waar de voorstelling over moet gaan. Vervolgens werken de theater- en muziekdocent met alle groepen aan een eigen onderdeel binnen dit onderwerp. Er wordt gedanst, gezongen, decor gemaakt en toneelgespeeld. Alles komt samen in een grote uitvoering speciaal voor ouders. Informeer naar de mogelijkheden!
Gaat er een leerkracht met pensioen, bestaat de school een flink aantal jaar of is het tijd voor een opening van een nieuw gebouw? Tijd voor een feestje en wat is nou leuker dan een dag vol workshops muziek, dans, beeldende kunst en/ of theater? Voor elke gelegenheid en elke school een eigen aanbod! Informeer naar de mogelijkheden!
Ga met een theater- of muziekdocent aan de slag en maak met de klas of zelfs met de hele school een eigen kerstviering. Wil je het traditionele kerstverhaal uitspelen of wil je juist een eigen draai aan het kerstfeest geven? Het kan allemaal! Informeer naar de mogelijkheden!
Je kunt de Koningsspelen op sportieve wijze invullen, maar waarom niet een keer theater, dans, muziek of beeldende kunst toevoegen? Krijg gedurende de dag verschillende kunstworkshops en werk toe naar een gezamenlijk eindmoment. Natuurlijk mag de Koningsspelenhit van Kinderen Voor Kinderen niet ontbreken! Informeer naar de mogelijkheden!