Sluiten
Menu

Cultuurdagen: rondje cultuur

We doen het helemaal anders! Vorig jaar zijn we gestart met het koppelen van de cultuurdagen aan ons prachtige cultureel erfgoed in onze gemeente. We hebben drie locaties in Noardeast gekozen. Vanaf dit jaar hebben we twee verschillende programma’s ontwikkeld per locatie. Een programma voor de groepen 5 en 6 (klein rondje cultuur) en één voor de groepen 7 en 8 (groot rondje cultuur). Dit om te bouwen aan een doorgaande lijn voor dit thema. Centraal staat dat leerlingen kennismaken met dat stukje wereld en hun indrukken en onderzoek verwerken door te maken. Door elk jaar een andere locatie te kiezen leren ze hun omgeving steeds beter kennen. In ‘klein rondje cultuur’ bezoeken leerlingen de plek en kan de leerkracht zelf op school aan de slag gaan met de leskaarten rondom dit thema. Het ‘groot rondje cultuur’ is een ochtendvullend programma met daarin drie workshops. 

Cultuur is alles om ons heen. Cultuur is de manier waarop we onze omgeving ervaren, ontdekken en duiden. Waar wonen we eigenlijk? Verbinding met je omgeving en echte aandacht hebben voor die omgeving zorgt ervoor dat je je thuis voelt en zorg draagt voor die omgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen in onze regio hun omgeving leren kennen, weten waar ze vandaan komen, trots kunnen zijn op hun herkomst en op die manier zorg leren dragen voor hun eigen cultuur en omgeving. Middels kunst nemen we met ‘Rondje Cultuur’ een kijkje in ons eigen Fryske wereld. We vergroten daarmee het cultureel bewustzijn en we werken aan burgerschap. Kunst vormt hierbij een middel voor kinderen om zichzelf te uiten en ook om verdieping aan te brengen in het leren over de omgeving.

‘Klein rondje cultuur Dokkum 

Centraal bij dit programma staat de kennismaking met de stad Dokkum. Het leven in Dokkum in vroegere jaren, speuren naar sporen uit het verleden, verhalen en verwondering.  

Dit programma bestaat uit: 

  • Een serie leskaarten met les ideeën rondom de stad Dokkum; de ligging van Dokkum, belang van water voor Dokkum, de geschiedenis van Dokkum en de admiraliteit en Dokkum: één van de elf steden!  
  • Rondleiding door Dokkum met een gids. Wat zie je als je door Dokkum loopt? Welke sporen zijn zichtbaar en welk verhaal hoort daarbij? Via het water (Dokkum had open verbinding met zee) naar het grote stadhuis, een gebouw met aanzien. Dan door de stegen (wie woonden daar en welke beroepen werden er uitgeoefend) de terp op naar de ijsfontein. Op de route worden de verhalen verteld die bij de gebouwen horen, raken leerlingen verwonderd over de sporen uit het verleden die zichtbaar zijn en worden ze uitgedaagd ook vooral omhoog te kijken. Onderweg kunnen ze speuren naar sporen op hun routekaart. Na deze route kijken ze nooit meer hetzelfde naar Dokkum. 

Aantal leerlingen: max 15 personen per groep 

Kosten: 25,00 per groep. 

Wanneer: het hele jaar. In overleg met museum Dokkum 

Boeken: Museum Dokkum 

‘Klein rondje cultuur Dokkum is een samenwerkingsprogramma van Museum Dokkum en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, de stad, leven van vroeger of water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen: 

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 5,6, 9. WO: 47, 50, 51, 53. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22. 

 

‘Groot rondje cultuur Dokkum 

Centraal bij dit programma staat de kennismaking met de stad Dokkum en Bonifatius 

Dit programma bestaat uit: 

  • Een serie leskaarten met les ideeën en informatie over Dokkum en Bonifatius.  
  • Een ochtendvullend programma over Bonifatius en Dokkum. In dit ochtendprogramma staat de stad Dokkum en de rol van Bonifatius daarin centraal. Kennen jullie de link tussen Bonifatius en de ijsfontein?  

In drie workshops leren leerlingen Bonifatius kennen, leren ze over het leven in Dokkum in vroegere jaren, speuren ze naar sporen uit het verleden, luisteren ze naar verhalen en kijken ze naar kunst om vervolgens zelf te maken en te spelen. Zoals jullie van de cultuurdagen van Opus3 gewend zijn gaan de leerlingen volop creatief aan de slag met dit thema. Een cultuurochtend vol verwondering! 

Aantal leerlingen: We werken met groepen van 13-18 leerlingen, max 3 groepen per ochtend

Kosten: 4,00/ll 

Wanneer: Aantal vaste periodes in het jaar (Zie website Opus3)

Boeken: Op de website van Opus3. 

‘Groot rondje cultuur Dokkum’ is een samenwerkingsprogramma van Museum Dokkum en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, Nederland, de stad, leven van vroeger, godsdienst, wereldberoemde mensen of water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen:

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 5,6, 9. WO: 38, 49, 50, 51, 52, 53. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22. 

‘Klein rondje cultuur Hegebeintum’ 

Programma groep 5/6: Centraal in dit programma staat het mysterie van archeologische vondsten.  

Dit programma bestaat uit:  

  • Een serie leskaarten met les ideeën rondom archeologie en museum. Waarom bewaren we dingen? Wat vertellen die dingen ons? Uit welke tijd komen die vondsten? Wie leefden er in die tijd?  
  • Leerlingen bezoeken het bezoekerscentrum en een gids vertelt een aantal verhalen over de voorwerpen die gevonden zijn bij het afgraven van de terp. Wat vertellen die voorwerpen ons? En wat vertellen de leerlingen vervolgens weer door? De leerkracht kan vervolgens zelf nog een rondje om de terp en over de terp wandelen met de groep.

Aantal leerlingen:  1 groep

Kosten:  25,00 per groep

Wanneer: het hele jaar, in overleg met bezoekerscentrum Hegebeintum 

Boeken: bezoekerscentrum Hegebeintum. 

 

‘Klein rondje cultuur Hegebeintum’ is een samenwerkingsprogramma van bezoekerscentrum Hegebeintum en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, Nederland, leven van vroeger, dood, godsdienst of water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen: 

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 1, 5,6, 9, 12. WO: 47, 48, 50, 51, 52, 56. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22. 

‘Groot rondje cultuur Hegebeintum’ 

Programma groep 7/8: Centraal in dit programma staat het ontstaan van het landschap in Noardeast Fryslân, archeologie, het omgaan met het water en de vindingrijkheid van de vroege bewoners. 

Dit programma bestaat uit: 

  • Een serie leskaarten met les ideeën en informatie over de terp en het landschap. 
  • Een ochtendvullend programma over terpen en dijken. In dit programma staat de terp van Hegebeintum centraal. In drie workshops verwonderen leerlingen zich over het ontstaan van het landschap in Noardeast Fryslân, het omgaan met het water en de vindingrijkheid van de vroege bewoners. Leerlingen doen kennis op over dit gebied en verbeelden deze kennis met diverse materialen en verbeeldingskracht.  

Aantal leerlingen: We werken met groepen van 13-18 leerlingen, max 3 groepen per ochtend

Kosten: 4,00/ll 

Wanneer: Aantal vaste periodes in het jaar (Zie website Opus3)

Boeken: Op de website van Opus3. 

 

‘Groot rondje cultuur Hegebeintum’ is een samenwerkingsprogramma van bezoekerscentrum Hegebeintum en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, Nederland, leven van vroeger, dood, godsdienst of water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen: 

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 1, 5,6, 9, 12. WO: 47, 48, 50, 51, 52, 56. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22. 

 

‘Klein rondje cultuur Moddergat’ 

Programma groep 5/6Centraal in dit programma staat het leven van vroeger in de Fiskershúskes. Hoe zag het er in die tijd uit? Hoe leefden de mensen?  

Dit programma bestaat uit:  

  • Een serie leskaarten met les ideeën rondom het leven van vroeger. Hoe leefden onze pakes en beppes? Hoe was het vissersleven? Wat is het verschil tussen toen en nu?  
  • Je bezoekt met de groep de Fiskershúskes. Je kunt kiezen uit twee programma’s 
  1. Klaske is 7 jaar en vertelt waar zij slaapt, eet, woont, speelt en haar klusjes doet. Leerlingen van groep 5 en 6 gaan in kleine groepjes door de huisjes van het museum. Ze ervaren hoe het is om in de periode 1900-1950 te leven in een vissershuisje. Met een kraskaart beantwoorden kinderen vragen en moeten ze korte opdrachtjes doen. 
  2. ‘Op stap met Hidde en Hiske’ is een lesproject voor leerlingen van groep 5 en 6. Het geeft een beeld van het dagelijks leven rond 1910in Moddergat. Thema’s als kleding, wonen, werken, huishouden, voeding, school en spel komen hierbij aan bod. U ontvangt een leskoffer die u gebruikt op school. Daarin zit o.a. een spel, tijdbalk met foto’s, een oud prentenboek en een Wilhelmina gulden. Tijdens de museumles gaan de leerlingen in circuitvorm bezig met activiteiten en klusjes uit 1910. 

Aantal leerlingen:  

Kosten: donateurs gratis, andere scholen € 1,50 per leerling of 25,00 per groep.

Wanneer: in overleg met Museum Fiskershúske 

Boeken: Bij Museum ’t Fiskershuske 

 

‘Klein rondje cultuur Moddergat’ is een samenwerkingsprogramma van Museum ’t Fiskershúske Moddergat en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, Nederland, leven van vroeger, water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen: 

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 5,6, 9, 12. WO: 47, 50, 51. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22. 

‘Groot rondje cultuur Moddergat’ 

Programma groep 7/8: Centraal bij deze locatie staat het belang van de wadden en de zee voor deze omgeving. De vruchtbaarheid van de klei, de visserij en het belang van een gezonde zee. 

 

Dit programma bestaat uit: 

  • Een serie leskaarten met les ideeën en informatie over ’t Wad, wereld erfgoed, de visserij en verhalen rondom Moddergat. 
  • Een ochtendvullend programma over ’t Wad en de Fiskershúskes. In drie workshops verwonderen leerlingen zich over ’t Wad, het water en de kleine huisjes aan de dijk. Wat heeft het water te bieden? Wat leeft erin en waarom is dat leven belangrijk? Leerlingen gaan zoeken naar leven in het water. Ze brengen een ode aan het water in een kunstwerk gemaakt van de vondsten, van slib en klei, van algen en zand. Leerlingen doen kennis op over deze omgeving en over het leven als visser in lang vervlogen tijden en verbeelden hun indrukken met diverse materialen en verbeeldingskracht. 

Aantal leerlingen: We werken met groepen van 13-18 leerlingen, max 3 groepen per ochtend

Kosten: 4,00/ll 

Wanneer: Aantal vaste periodes in het jaar (Zie website Opus3)

Boeken: Op de website van Opus3. 

‘Groot rondje cultuur Moddergat’ is een samenwerkingsprogramma van Museum ’t Fiskershúske Moddergat en Opus3. Hiermee willen we kinderen in onze gemeente op een laagdrempelige manier in aanraking laten komen met de eigen omgeving en met cultureel erfgoed. Scholen kunnen dit programma opnemen in hun aanbod voor wereldoriëntatie en Burgerschap. Denk aan thema’s rondom omgeving, Nederland, natuur, werelderfgoed, water. Door dit programma te volgen werk je aan onderstaande kerndoelen: 

  • Burgerschap en cultuureducatie: Kinderen kennis laten maken met dingen die ze nog niet kennen, kinderen hun omgeving laten verkennen en onderzoeken draagt bij aan openstaan voor dat wat anders is of dat wat je nog niet kent. Je bewust worden van wie jij bent en waar je zelf vandaan komt en verschillen tegenkomen met dat wat er was of is in de nabije omgeving. Door te reflecteren op die kennismaking met de wereld zorgt voor cultureel bewustzijn. Geschiedenis en cultureel erfgoed vertellen een verhaal van waar je vandaan komt en kweken begrip voor hoe het nu is. 
  • Taal: 5,6, 9, 12. WO: 39, 40, 41, 46, 47, 48, 50, 51. Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56. Frysk: 17, 20, 21, 22.